17.5.2018

Minä pesin tänään ikkunat

 
Minä pesin tänään ikkunat! Minä pesin tänään ikkunat!! Minä pesin tänään ikkunat!!!”
Eeva Kilven runokirjasta "Kiitos eilisestä" 


Tuo Eeva Kilven runo onkin yksi niistä harvoista, jonka muistan ulkoa. Ikkunoiden pesu-urakan jälkeen se tulee mieleeni, joka kerta. Myös tänään, kun sain mökin ikkunat pestyä ja verhot vaihdettua. Ikkunaprojektiin ryhtyminen taitaa silti olla minulla se suurin ponnistus. Ei enää itse työ.
Kesäisen valkoiset
Syksyllä sitten taas ikkunoihin
Luin juuri jostakin, että ikkunoiden pesuun kannattaa ryhtyä vasta siitepölykauden jälkeen. Jutussa toisaalta pohdittiin, että koivun jälkeen kesäkuun alussa kukkii mänty. Kuusikin taitaa pöllytä samoihin aikoihin. Sitten tulee heinät... Mökillä kukkii nyt juuri tuomet sekä valtavina massoina valkovuokot. Pähkinäpensaat taisivat täällä aloittaa siitepölykauden.

Olen aina vähän ihmetellyt, että miksi talveksi jotkut vaihtavat verhonsa tummiin ja raskaampiin - minä muiden mukana - kun muutenkin on synkkää ja pimeää. Kyllä heti valostui huone, kun vaihdoin verhot valkoisiin, vaikka ulkona on puolipilvistä. Otokseni nyt ainakaan ei anna oikeaa kuvaa.

Valkoiset verhot ovat jo vanhat. Ompelin ne IKEA:n ohuista alulakanoista. Maksoivat alle kaksi euroa kappale. Tuvan verhot kustansivat yhteensä siis alle 12 euroa. Eivät ole tulleet pesussa kuin vain puhtaiksi. Olen taitanut nämä säästökseni jo esitelläkin jossakin jutussani. Makkarin kalliit verhot lyhenevät joka pesussa, eivätkä näytä yhtään sen hienommilta. Meillä päin sanottaisiin, että näyttävät trönteiltä (väärän mittaisilta, liian lyhyiltä).


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti