25.11.2018

Ilmakasvini

Valmistin isänpäivänä lounaan perheelleni. Äitini toi tuliaisena minulle pari ilmakasvia. Olin niitä joskus ihastellut kukkakaupassa, ja sitten sainkin häneltä sellaiset.

Kuvittelin, että ne eivät tarvitse hoitoa. Tarvitsevathan ne, mutta ovat silti helppohoitoisia. Laitoin kasvit hetkeksi veteen uppeluksiin, annoin niiden vähän kuivahtaa talouspaperin päällä, ja sitten ne saivat kodin vanhoista tuikkukipoista. Tarvittaessa pallot on helppo irrottaa pesuun, koska avasin niiden ripustusketjujen päissä olevia lenkkejä.

Tuikkukipat sain kaveriltani joskus vuosi sitten. Hän itse oli saanut ne perintönä ja antoi ne sitten minulle. Ajatteli minun keksivän niille jotakin käyttöä vaikkapa tuunaamisen kautta. Onneksi en vielä "ehtinyt" tehdä niille mitään. Nyt löysivät paikkansa mökin ikkunalta kukka-astioina.

En tiedä vielä kauanko kasvit mahtuvat kasvamaan lasipalloissa, mutta siirrän ne sitten isompiin astioihin kun alkaa tila ahdistaa. Voisihan noihin jotakin lisäsomistetta laittaa, mutta annan olla vielä tuollaisenaan. Sitten kun pallot ovat käyneet kasveille pieniksi, voin rakennella niihin vaikkapa jonkun joulumaiseman.

Vanhat, joskus muodissa olleet tuikkukipot näyttävät saaneen samanlaisen uusiokäytön muuallakin. Huomasin sen, kun etsiskelin ilmakasveille hoito-ohjeita. Ei ollutkaan sitten minun  "ainutlaatuinen" oivallukseni. Ihmettelen vaan, jos tuollaisissa palloissa on joskus uskallettu aitoja tuikkuja polttaa - ei kai?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti